Kako da postignete i održite optimalno zdravlje vaše organizacije?

Uspeh kompanije ne zavisi samo od jasnih procedura, dobro osmišljenih strategija i vrhunskih stručnjaka. Iza brojki u izveštajima krije se nevidljiva, ali presudna snaga – organizaciono zdravlje. To je ono što čini razliku između kompanija koje samo funkcionišu i onih u kojima zaposleni rade sa motivacijom, posvećenošću i pravim timskim duhom.

Ali, kako prepoznati da nešto nedostaje u vašoj organizaciji? Da li se zaposleni zaista osećaju povezano ili samo formalno izvršavaju zadatke? Da li postoji konstruktivna komunikacija i poverenje ili se problemi guraju pod tepih? Kroz interaktivne kartice „organizacionog zdravlja“, možete identifikovati ključne izazove u međusobnoj saradnji i pronaći konkretne načine da ih prevaziđete – jer zdravlje vaše organizacije određuje dugoročnu uspešnost vašeg poslovanja.

Zašto je “organizaciono zdravlje“ osnovni preduslov svakog uspešnog i održivog poslovanja?

Možda ste bili u kompaniji gde je na prvi pogled sve u savršenom redu. Jasno definisani poslovni procesi i do najsitnijeg detalja opisane radne procedure, uvedeni svi važeći ISO standardi, urađene sve moguće analize i strategije i na rukovodeća mesta dovedeni stručnjaci sa najjačih fakulteta. Međutim čim uđete u kompaniju, osećate da nešto nije u redu. To nije saznanje koje dobijate racionalnim razmišljanjem, već osećaj neprijatnosti u stomaku. To što osećate ne vidi se u poslovnim izveštajima i teško se meri kroz KPI indikatore, nije prikazano u finansijskim izveštajima, ali na njih i te kako utiče. To nešto, što je teško merljivo, vidi se u pogledima zaposlenih, ili je bolje reći sadržano u onome što se ne vidi, a to je sjaj u očima. Poslovni zadaci se nekako izvršavaju, radne procedure se kako tako sprovode, ali u pokretima ljudi nema živosti, u zajedničkom kancelarijskom prostoru nema žamora, smeh se retko čuje, već uglavnom vlada neka mukla tišina.

Kao konsultant i trener poslovnih veština, radeći sa stotinama domaćih kompanija u zadnjih 20 godina, vrlo često sam ulazio u ovakve kompanije. Mnoge od njih su čak bile i uspešne po privremenim poslovnim rezultatima, ili su bar opstajale i preživljavale svakodnevnu tržišnu trku. Ali je za ljude koji su u njima radili dolazak na posao uvek bio muka i prisila. To su bile kompanije u kojima su zaposleni stalno gledali oglase za posao i na prvu priliku napuštali kompaniju, makar i na slabiju platu. Pretpostavljam da se već pitate, pa šta je to što u ovakvim kompanijama čini da su nepoželjno mesto za rad? Šta je to što nedostaje u čarobnoj kombinaciji sastojaka koji čine vrhunske kompanije? Odgovor su dve reči: “organizaciono zdravlje“.

Zašto organizaciono zdravlje pobeđuje sve ostalo u poslovanju bilo koje firme?

Svi znamo šta je organizaciono znanje. Ono se uči u školama, na fakultetu, na MBA studijama, ono se dobija na raznim poslovnim obukama. To su znanja o finansijama, organizaciji poslovanja, radnim procedurama, poslovnim aktivnostima, tehnologiji, administraciji, marketingu, prodaji, nabavci, itd. Ova znanja se mogu doneti u kompaniju ukoliko ih nemate. Dovoljno je poslati zaposlene na kurseve ili dovesti ljude koji su vrhunski stručnjaci za ta znanja. Međutim, organizaciono zdravlje je nešto drugo. Ovo znanje se ne može uvesti od spolja, mora se izgraditi i održati iznutra organizacije. To je kako i koliko otvoreno, zaposleni komuniciraju jedni sa drugima, na koji način sarađuju, da li u toj saradnji ima uzajamnog poverenja i poštovanja. Da li ima produktivnih sukoba mišljena ili svi ćute i vlada jednoumlje.  Da li se dogovori sprovode ili se samo klima glavom, a onda svako radi po svome. Da li postoji odgovornost u sprovođenju zadataka, ili svako gleda kako da prebaci krivicu na druge. Da li zaposleni žele napredak tima ili kompanije, ili je jedini cilj lični napredak pojedinaca, na štetu drugih.

Ova jako važna pitanja prvi je pre desetak godina postavio Patrick Lencioni u svojim knjigama: “Pet nedostataka u radu tima“ i “PREDNOST – Zašto organizaciono zdravlje pobeđuje sve ostalo u biznisu“. Ove dve, a i još šest knjiga koje je od tada napisao, postale su bestseleri The New York Times. One su jedinstveni primer knjiga o poslovanju koje su sve redom postale bestseleri, znajući da su do sada bestseleri uglavnom bili krimi romani i ljubavne priče. Iako govore o poslovanju, napisao ih je kao priče iz života pravih kompanija i nazvao „Leadership fables“ ili basne o liderstvu. Toplo ih preporučujem, možete ih naći na Engleskom jeziku online, a kod nas je za sada Finesa prevela i izdala njegovu knjigu “Idealni timski igrač“. Sada je u SAD-u to već veliki pokret koji ima za cilj da zaposleni širom sveta na svom poslu budu motivisani i posvećeni rezultatima, da im rad bude zadovoljstvo, a ne prisila. 

Šta su zaključci Gartner-ovog istraživanja vodećih kompanija o uzajamnoj saradnji na poslu?

Koliko je “Organizaciono zdravlje“ važno i aktuelno najbolje pokazuje istraživanje kompanije Gartner iz 2024. godine, sprovedeno na 18.000 zaposlenih, koje je pokazalo da je samo 29% zadovoljno saradnjom na poslu. Takođe, iz ovog istraživanja Gartner je utvrdio da zadovoljstvo saradnjom ima ključan uticaj na poslovne rezultate i lične performanse zaposlenih. Kako kaže Russ McCall, direktor HR prakse kompanije Gartner: “Zaposleni danas imaju više međusobnih kontakata, ali manje korisnu saradnju zbog širih  društvenih tenzija i novih tehnologija koje mogu da izoluje zaposlene i depersonalizuje  posao“. Inače, saradnja je ključna reč koja najbolje opisuje šta je to organizaciono zdravlje? Uzgred, po Lencioni-u, organizaciono zdravlje je i najbolji način postizanja konkurentske prednosti, jer malo ko na njega obraća pažnju. Najveći problem je što ako niste zdravi, onda ni znanje koje imate ne možete primeniti na najbolji način, već to znanje ostaje neiskorišćeno. Na današnjem super dinamičnom tržištu, vi uglavnom radite sve što i vaša konkurencija, ali ako se oni ne bave organizacionim zdravljem, to znači da je ono vaša najbolja prilika da ih pobedite.   

Zašto se simptomi lošeg organizacionog zdravlja ne prepoznaju kao uzroci problema u poslovanju?

Znajući koliko je organizaciono zdravlje važno, ja već godinama sprovodim interaktivne radionice koje se bave unapređenjem organizacionog zdravlja. Moj najveći problem je bio i ostao, da kompanije i zaposleni jako teško prepoznaju da im je ono uopšte potrebno. Razlog tome je što kad recimo imate problem sa tehnologijom, vi odmah prepoznate kad ona loše radi, ili kad su finansije u pitanju, brojevi jasno ukazuju na problem i njegove uzroke. Kod organizacionog zdravlja je najveći izazov to što se teško uočava šta konkretno boli kad je organizacija nezdrava. Vi znate da nešto nije u redu ali ne vidite šta? To je kao kad dođete kod doktora i žalite sa da vam nije dobro, ali ne možete i ne umete da kažete šta vas konkretno boli. To znači da se simptomi lošeg organizacionog zdravlja ne prepoznaju kao uzroci problema u poslovanju, a najčešće čak i te probleme ne povezujete sa zdravljem, već za loše poslovne rezultate okrivljujete nešto drugo, loše procedure, neadekvatnu tehnologiju, loš menadžment itd.

Kako ostvariti optimalno organizaciono zdravlje primenom vizuelnih interaktivnih kartica?

Ovi izazovi, inspirisali su moju koleginicu Tijanu Sekulić i mene da zadnjih godina na našim radionicama kreiramo i primenimo jedan potpuno nov i originalan alat u fasilitaciji sa učesnicima treninga organizacionog zdravlja. To su interaktivne kartice organizacionog zdravlja. Inače, mi već godinama koristimo razne interaktivne kartice kao jedan od najboljih načina angažovanja učesnika treninga, posebno za rad u grupama koji donosi najbolje rezultate za razumevanje i dugotrajno pamćenje. Ove nove kartice organizacionog zdravlja imaju na sredini velikim slovima ispisan simptom ili indikator lošeg organizacionog zdravlja, tako da učesnici treninga mogu jasno i nedvosmisleno da prepoznaju šta ih boli. Iznad simptoma opisan je uzrok ovog bola ili izazova, a ispod kratka preporuka kako se ovaj izazov može prevazići. Na kartici je odštampan i poseban QR kod koji vodi na web sajt www.odrzivoposlovanje.com na kome smo postavili detaljne savete i preporuke za postizanje optimalnog organizacionog zdravlja.

Kako izgledaju vizuelne interaktivne kartice koje ste kreirali sa koleginicom Tijanom Sekulić?

Koji su to simptomi lošeg zdravlja koje možete lako prepoznati na karticama. Recimo kartica: nerado dajemo  i primamo  povratne informacije. Uzrok toga je: “Strah od negativne reakcije ili sukoba sa kolegama“. Savet je: “ Nepoverenje blokira feedback. Ako želite da zadobijete poverenje, morate ga prvo pružiti kolegama“. Ili recimo kartica: “izbegavamo  sukob mišljenja“.  Uzrok je: “Nedostatak poverenja zbog straha  od osude ili kazne“. Savet: “Stimulišite kritičko mišljenje  i budite iskreni i otvoreni jedni  prema drugima“. Kao što vidite ove simptome je jednostavno prepoznati i verujem da su u manjoj ili većoj meri prisutni i u vašim organizacijama. Inače, kartice su podeljene u 7 kategorija, po 7 kartica, što je ukupno 49 kartica. Na grupnim ili individualnim vežbama, učesnici radionice (kroz anamnezu), prepoznaju simptome lošeg organizacionog zdravlja, razmatraju uzroke problema i izazova (postavljaju dijagnozu), pa diskutuju o mogućim rešenjima, određujući prioritete, i zajednički donose akcioni plan za primenu rešenja, odnosno uz podršku fasilitatora predlažu uspešnu terapiju.

Kako koristite vizuelne kartice na vašim interaktivnim radionicama organizacionog zdravlja?

Pre svega, korišćenjem lako razumljivih vizuelnih kartica, vaši zaposleni prepoznaće glavne probleme i simptome lošeg organizacionog zdravlja i kroz igru, na zabavan način, potražiti rešenja. Konkretan rezultat radionice je akcioni plan koji vodi ka optimalnom zdravlju. Ostale koristi su zdravija radna atmosfera sa manje konflikata, više poverenja i bolja saradnja među timovima. Veća angažovanost zaposlenih, motivisani pojedinci i timovi koji daju maksimum bez dodatnog pritiska, bolje vođenje timova i prepoznavanje pravih vrednosti u poslovanju. Jasna i efektivna komunikacija, što znači kraj nesporazumima i sastancima bez rezultata, veće uzajamno razumevanje i poverenje i mnogo bolje donošenje odluka. Ukratko: To je efikasna međusobna saradnja ostvarena kroz uzajamno poverenje i efektnu komunikaciju, koja donosi bolje odnose među ljudima i sa kupcima, a kulminira boljim poslovnim rezultatima i održivim napretkom kompanije.

Od čega najviše zavisi uspešnost i održivost promena u svakoj poslovnoj transformaciji?

Na kraju bih ponovo citirao Gartner i njihov zaključak pomenutog istraživanja: “Organizacije se suočavaju sa nedostatkom poslovnih veština koje se ne mogu nadoknaditi tradicionalnim pristupima razvoju. Ispitivanje 3.375 zaposlenih pokazalo je da se samo polovina njih oseća spremnom da odgovori na nepredvidive promene u svom poslu“. Spremnost na promene, što je apsolutni imperativ savremenog poslovanja, zavisi pre svega od zdravlja organizacije, odnosno od uzajamnog poverenja i vere u put kojim organizacija ide, od kvaliteta liderstva i uspešne međusobne saradnje i komunikacije zaposlenih.

Miodrag Kostić, CMC

Vlasnik i direktor kompanije Poslovna Znanja www.poslovnaznanja.co.rs

Radionica organizacionog zdravlja: http://odrzivoposlovanje.com/organizaciono-zdravlje/