Linkedin i njegov uticaj na savremeni biznis

Linkedin je poslovna društvena mreža, koja ima preko 830 miliona članova širom sveta, dostupna je na 24 jezika, na platformi ima 14 miliona otvorenih radnih mesta. Ovo su samo neki od podataka koji govore u prilog tome, da pruža ogroman potencijal za B2B prodaju, razvoj ličnog brenda. Takođe uticaj Linkedina na tržište rada i zapošljavanje je neprocenjiv. Dejan Pataki više od dve decenije je u svetu marketinga, koji je fokus u radu stavio na Linkedin. Danas svojim savetima pomaže drugima, kako da napreduju i razviju biznis.

Šta Linkedin razlikuje od običnog online CV-ja?

Davno je Linkedin prestao da bude mnogo više od online CV-a. Danas je ova platforma prepoznata kao najbolji kanal za B2B prodaju, prostor za definisanje i upravljanje ličnog i employer Brendinga. Ljudi koji Linkedin danas vide samo kao online CV je kao da ste ušli u ozbiljan sportski automobil i znate da ubacite samo do treće brzine. Za razliku od njih, oni koji prepoznaju važnost ličnog brendinga u poslovnom svetu i prisutni su na Linkedinu – voze sa svih 6 brzina.

Kako Linkedin funkcioniše na našem tržištu?

Jedan deo našeg tržišta koji korespondira i radi sa inostranstvom, koristi Linkedin na mnogo višem nivou nego oni koji su usmereni na tržište Srbije.
Često velike kompanije, koje imaju lokalna predstavništva u Srbiji, sugerišu da je potrebno angažovanje, prisustvo na platformi i onda imamo dobre primere. Naravno govorim o nekom proseku, imamo sjajnih primera i ogroman prostor za unapređenje.

Koliko je koristan početnicima koji tek grade karijeru i ljudima koji su još uvek u fazi studiranja?

Odlično pitanje – Linkedin može sjajno da vam pomogne baš u tom periodu: kraj studija, početak karijere. Hajde da to objasnim metaforom: zamislite mladog fudbalera, koji tek počinje karijeru – dobije priliku da istrči na teren gde će ga videti najbolji treneri, menadžeri u Srbiji, na svetu.
Metafora je više nego precizna. Odmah da pojasnim – niko od mladog igrača ne očekuje da će dati 3 gola u svakoj utakmici, ali može da demonstrira svoj napredak, razmišljanja i da „izađem iz metafore“ – da gradi svoju mrežu kontakata i konekcija. Svako onaj koji se angažuje na mreži, pokaže znanje i nauči da kroz komunikaciju demonstrira vrednost – nikada neće imati potrebe da traži posao. Posao će uvek pronalaziti njega ili nju.

Za koje je struke dobar, ima li po tom pitanju neke razlike?

Za svaku struku u kojoj je važno da se bude vidljiv, da se stvaraju kvalitetne konekcije, upija i deli znanje.

Mreža je namenjena i kompanija, jer se veći deo poslovne zajednice nalazi na Linkedinu. Kakvi su njihovi rezultati rada od kada su na mreži?

U Srbiji strateško komuniciranje na Linkedinu radi tek nekoliko kompanija. Zato smo u situaciji da se za relativno kratko vreme kompanija može učiniti vidljivom, njeni zaposleni, uz pravi pristup, mogu biti prepoznati od poslovne zajednice kao lideri. Zamislite važan poslovni događaj na kome
znate da ćete biti u prilici da se pokažete i povežete sa poslovnim ljudima iz cele Srbije, regiona ili globalno. I zamislite da taj događaj traje 5 dana – da li biste takav event smatrali kao dobru poslovnu priliku? Linkedin je upravo to, samo traje 365 dana, 24h. Važno je znati da je akcenat na ličnim profilima, a ne na stranicama kompanije. Vrednost se kreira kroz lično angažovanje zaposlenih, a stranica kompanije služi da podeli i podrži sadržaj. To je jedan od ključnih, strateških pristupa koji doprinose da angažovanje na platformi donose željeni rezultat.

U okviru platforme, postoje kursevi, kome su namenjeni ? Da li se plaćaju?

Jedna od velikih prednosti, a koje donose plaćene opcije profila je i pristup ogromnoj bazi kurseva, edukacije. Količina edukativnog sadržaja je izuzetno velika, a za jedan deo edukacija obezbeđeni su i sertifikati koji su 100% validni na tržištu. Tek da podsetim, Microsoft ima udela u vlasništvu Linkedin platforme. Sertifikat koji je stečen na Linkedin platformi merodavan je ako konkurišete za posao u Dablinu ili Majamiju.

Koje su najčešće greške koje se prave na Linkedinu?

Greška je ako se pojavite na platformi samo sa ciljem da prodajete i da to radite agresivno. Često na radionicama u saradnji sa klijentima, kompanijama naglašavam: „Niko nije na Linkedinu da bi kupio. To se uvek mora imati na pameti. Ali za pravi način komunikacije i doslednost – u trenutku kada se pojavi potreba za kupovinom – vi, vaša kompanija ćete im
biti prva na pameti”. O tome se radi.

One koje interesuje globalno tržište, mogu da kreiraju sadržaj na engleskom jeziku i otvara im se još više mogućnosti?

Kreiranja sadržaja na engleskom jeziku uz pravo vreme objava – otvara vrata globalnom tržištu. Tamo, ljudima neće biti važno odakle dolazite, nego samo šta znate, koji problem možete rešiti. Neki od top globalno prepoznatih kreatora su iz našeg komšiluka.

Koji je vaš savet, kako se predstaviti, da li je poenta u jednostavnosti i iskrenosti?

Od velike važnost je biti iskren. Kada to kažem mislim na sve elemente nastupa, od fotografije, preko navođenja uspeha prilikom sređivanja profila, stečenog znanja, do onoga o čemu pričate kada kreirate sadržaj. U toj iskrenosti se mora ostati dosledan, ako želite prepoznatljivost, vidljivost, a kao posledicu i dobar rezultat – to znači da nećete pisati samo o uspesima i dostignućima. Nego i o izazovima, promašajima, neuspesima. Oni koji nastupaju iskreno i dosledno svedoče o fantastičnim mogućnostima koje platforma omogućava. Gotovo uvek poredim nastup i komuniciranje na Linkedinu sa offline aktivnostima. Ako imate nekog pored sebe ko se samo hvali i pravi pametan – taj vrlo verovatno nije omiljen u društvu. Onaj koji pita za savet, kaže svoje mišljenje, podeli svoj neuspeh – sa ciljem da neko, ko ga sluša, izbegne sličan scenario – se doživljava sasvim drugačije.

Koliko morate biti posvećeni, kako bi neki post došao do velikog broja ljudi?

Linkedin je “spora platforma” zahteva posvećenost, doslednost. Potrebno je vreme da naučite kako da se snalazite, koji vam format sadržaja najviše odgovora, koji sadržaj najviše odgovara publici sa kojom želite da komunicirate. Naravno da je sve mnogo lakše ako je pored vas neko ko vas savetuje, pomaže. Paralela je sa razvojem biznisa, poslovne karijere,
reputacije. Male su šanse da nešto bude preko noći. Potrebno je vreme da se stekne samopouzdanje, da se vidi šta prolazi dobro kod publike. Opet, kao i u razvoju biznisa ili karijere, lakše je ako je pored vas mentor, neko ko vas savetuje. I tu dolazimo do još jedne važne stvari: šta je vaš cilj u komunikaciji – da li je to da veliki broj ljudi vidi vašu objavu ili da pravi ljudi vide objavu? Svaki od ciljeva komunikacije zahteva drugačiji pristup. Smatram da ako želite da dobijete maksimum od najveće poslovne mreže na svetu – potrebno je da nađete pravu meru ova dva pristupa prilikom kreiranja sadržaja.

Često organizujete i radionice, koje su glavne teme i šta najčešće polaznici pitaju, ujedno to može biti i savet svima koji koriste ili žele da koriste Linkedin?

Poslovna komunikacije se promenila, mnogo je više relaksirana i zato vaš Linkedin post nema potreba da bude na nivou magistarske teze. Prepoznao sam da se najveći izazovi kriju u dva pitanja:
Prvi je: O čemu ja da pišem (kreiram sadržaj)? Postoji sumnja u ličnu vrednost, posebno kada ljudi upoređuju sebe, svoje znanje i iskustvo (možda i veštinu pisanja) sa drugima koji su na Linkedinu.
Drugi je: odakle inspiracija da se bude dosledan, redovan na platformi?
Savet u odnosu na prvo pitanje je da nema razloga za bojazan jer svako od nas ima svoju vrednost, iskustvo koje nekome može biti korisno. Način da svoju ekspertizu, poslovno iskustvo i autentičan pogled artikulišete se trenira, uči. Linkedin platforma omogućava vrlo različite formate sadržaja: tekst (kraći ili duži), grafika, fotografija, video sadržaj, čak i popularni “mimovi” a onda i kombinacija svih navedenih. Zaključak je da postoji način da se kvalitetno izrazite. Savet u odnosu na drugo pitanje je da kada postanete redovni na platformi (konzumiranje i kreiranje sadržaja, angažovani kroz komentare) vrlo brzo će nečiji post, mail koji vam je stigao u toku dana ili situacija na poslu – postati inspiracija za kreiranje sadržaja. I to ne bilo kakvog sadržaja nego upravo onog koji će pokazati vaše domensko znanje, ekpertizu, iskustvo, onaj koji će pokazati deo vaše ličnosti i tako vas učiniti vidljiim i poželjnim za poslovnu saradanju.