Vladimir Mladenov: Digitalna transformacija je nacionalno pitanje

Digitalni marketing postao je ključni alat za rast i konkurentnost na lokalnom i globalnom tržištu, a usled ubrzanog tehnološkog razvoja njegova uloga nikada nije bila važnija. Sa sve većom primenom veštačke inteligencije, marketing ulazi u novu dimenziju. Od prediktivne analitike i personalizacije do automatizacije procesa, AI ne samo da menja pravila igre, već postavlja i nove standarde.

Korišćenje veštačke inteligencije omogućava precizno targetiranje klijenata, automatizaciju poslovnih procesa i optimizaciju povraćaja investicija.

O značaju digitalnog marketinga i ulozi AI u razvoju privrede razgovaramo sa Vladimirom Mladenovim, stručnjakom sa više od 15 godina iskustva u marketingu i internet prodaji, koji je kroz svoju karijeru obavljao funkcije izvršnog i marketing direktora, kao i konsultanta Centra za digitalnu transformaciju PKS.

Kako ocenjujete trenutni nivo digitalne transformacije u privredi Srbije?

Ogroman je posao pred nama!

Pitanje digitalne transforacije naše privrede i privrednih subjekata je nacionalno pitanje. Da bi domaće kompanije bile iole konkurentne na tržištu moraju da se transformišu. Biranje statusa quo vodi u stagnaciju i propadanje.

Situacija nije idealna, dosta zaostajemo za većinom evropskih zemalja. Samim tim potrebno je uložiti više napora u edukaciju i strateški rad, ali optimista sam da možemo da ih sustignemo.

U ovom trenutku ocena 5 od 10.

Koje industrije u Srbiji trenutno najviše koriste digitalni marketing, a koje još uvek nisu prepoznale njegov značaj?

Digitalni marketing najviše koriste kompanije koje se bave trgovinom, i to one koje svoje proizvode i usluge nude fizičkim licima.

Od industrija bih još izdvojio IT, odnosno kompanije koje imaju softverske, digitalne proizvode i koje dosta ulažu u marketing.

Nažalost, dosta firmi koje su orijentisane na B2B poslovanje ne koriste digitalni marketing, iako on može biti sjajno sredstvo za dolazak do novih klijenata, saradnika ili kupaca.

Ono što se u praksi pokazalo je da ako postoji firma iz tradicionalne industrije gde se mahom ne koristi digitalni marketing, koja se odluči da ga intenzivno primenjuje, ona po pravilu ima veliku prepoznatljivost i beleži sjajne rezultate.

Kako malim i srednjim preduzećima objasniti da ulaganje u digitalni marketing nije trošak već investicija?

Odlično pitanje. Zapravo marketing je znatno širi pojam od o oglašavanja i firme obično podrazumevaju sledeće: daćemo vam neki budžet, koliko možete profita da nam donesete kroz reklame.

Retko ko razmišlja strateški, o istraživanju tržišta, kreiranju ciljnih grupa i puta korisnika, oblikovanju poruka komunikacije.

Preporuka je da se uđe na mala vrata, odnosno da se nekim brzim pobedama pokažu rezultati, pa da se na osnovu toga dobije šanse da se rade ozbiljnije stvari. Recimo, pusti se prodajna kampanja preko instagrama za budžet od par stotina evra, koja će doneti solidnu prodaju.

Na osnovu toga ubediti klijenta da će rezultati biti još bolji kada se pristupi strateški, kreira marketing strategija i krene u njenu implementaciju. To više košta, zahteva i dosta vremena, ali je zato potencijalna nagrada velika.

 

Na koji način digitalni marketing može doprineti rastu malih i srednjih preduzeća?

Kratkoročno, uvek može povećati prodaju proizvoda i usluga.

Dugoročno, ako se izdvoje sredstva za istraživanja, kreiranja marketing strategije, brendiranje… firma može prerasti okvire „male“ i postati lider na tržištu.

Pogledajte bilo koju kompaniju koja je lider u svojoj oblasti i shvatićete da ona godinama ili decenijama ogromna sredstva ulaže u razvoj svog brenda.

Kako društvene mreže mogu postati moćan alat za privrednike i koji su najbolji načini da se to postigne?

Društvene mreže su najbolji način da direktno komunicirate sa vašim kupcima i klijentima.

Postoje različiti kanali komunikacije i vaš zadatak je da pronađete onaj na kome se nalazi vaša ciljna publika i da komunicirate sa njom na način koji je njoj blizak.

Na društvenim mrežama ne treba direktno da prodajete, već da budete zanimljivi, zabavni, edukativni, informativni. Na taj način kreirate zajednicu i ljude kojima ćete postati prva asocijacija kada treba da kupe proizvod ili uslugu koju nudite.

Koje su najčešće greške koje privrednici prave kada tek počinju sa digitalnim marketingom?

Najčešća greška je polazna pretpostavka „svi su moji kupci“ i onda kreću da se obraćaju svima nekom opštom porukom.

To jednostavno ne donosi rezultate. Mora da se radi segmentacija, makar bili u pitanju proizvodi široke potrošnje.

Druga greška je da previše prodaju. Moraju da shvate da ljudi na društvene mreže ne dolaze da bi nešto kupili. Mi pre svega moramo da im privučemo pažnju, objasnimo zašto im neki naš proizvod rešava problem ili poboljšava kvalitet života i tek na kraju prodajemo.

Na koji način automatizacija marketinških procesa utiče na smanjenje troškova i povećanje efikasnosti u privredi?

Ne možete daleko stići bez automatizacije.

Ukoliko želite da skalirate proizvodnju ili prodaju morate da automazujete procese. Isto važi i za marketing.

Očigledan primer je oglašavanje na društvenim mrežama i na google-u. Oni idu ka tome da što više automatizuju proces, da sam algoritam najbolje pronađe ciljne kupce po zadatim paramentrima, kroz njihovo ponašanje i interesovanja.

Drugi primer je automatizacija newslettera, s tim da tu treba biti oprezan, jer automatizaciju moraju da prate personalizacija i segmentacija. Zašto bih ja dobijao mejlove o kamperskoj opremi ako me zanima fudbal i obrnuto. U oba slučaja je u pitanju sport, ali su preferencije i navike kupaca drugačije.

Kako primena AI tehnologija, poput chatbota i prediktivne analitike, može unaprediti odnose sa klijentima u privredi?

U ovom trenutku chatbotovi mogu da ubrzaju procese i pomognu u pripremnim aktivnostima i komunikaciji, ali ne mogu da unaprede odnose. Prosto, pišu i zvuče suviše generički, i to se oseti. No, mislim da će sa razvojem alata i to biti promenjeno.

Koje su najefikasnije digitalne strategije za preduzeća koja žele da prošire svoje poslovanje na strana tržišta?

Prilagođavanje tom tržištu, a tome mora da prethodi detaljna analiza i istraživanje.

Ne možete na isti način da se obraćate Srbinu, Nemcu, i Amerikaancu. To ne rade ni najveće svetske kompanije.

Kada znate vašeg ciljnog kupca, njegove navike, probleme, motivaciju i obrasce ponašanja, kao i način i mesto kako komunicira, tek onda možete da kreirate digitalne kampanje.

Možete li podeliti konkretan primer kompanije iz privrede kojoj ste pomogli da unapredi svoje poslovanje digitalnim marketingom?

Za klijenta koji je radio sertifikate za jedno zanimanje u tradicionalnoj industriji smo samo korišćenjem fejsbuk lead magnet kampanje doneli preko 1500 prijava za manje od nedelju dana.

To je primer jedne brze pobede ostvarene malim budžetom. Kampanja je bila uspešna jer smo koristili pravi kanal, adekvatan tip kampanje i pravu poruku da privuče ljude da se prijave.

Kod jedne prodavnice zimske opreme problem je bio što im proizvodi, konkretno sanke, brzo nestanu sa lagera, a onda su logistički procesi nabavke spori. Kreirali smo čitavu strategiju za narednu sezonu, koja je obuhvatala pre svega detaljno istraživanje tržišta, kada ljudi kupuju sanke, šta im je bitno pri kupovini, na koji način ih kupuju i slično. Na osnovu toga lagerovana je roba nekoliko nedelja ranije, pripremjena kreativa i kada je došao pravi trenutak, odnosno prvi sneg, lansirane su kampanje na društvenim mrežama, kao i newsletter. Rezultat je bio fantastičan, rasprodate su skoro sve sanke, a profit je bio rekordan.

Da bi se ovakav rezultat napravio potrebne su pripreme koje traju nekoliko meseci i dugoročan pristup.

Kako privrednici mogu meriti uspeh svojih digitalnih kampanja i doneti odluke na osnovu tih podataka?

Lepota digitalnih kanala je u tome što su lako merljive.

Recimo za digitalne kampanje postoje metrike kao što su ROI – povrat investicije ili ROAS – povrat po uloženom u oglase, koje daju egzaktne informacije bazirane na broju klikova i konverzija.

Kod mejlova imate open rate (stopu otvaranja) koji vam govori o kvalitetu naslova, click rate (stopu klikova), koji govori o kvalitetu sadržaja u mejlu i conversion rate (stopu konverzije), koji govori o direktnoj prodaji. Skoro sve je merljivo i može brzo da se menja i prilagođava.

Šta biste preporučili privrednicima koji žele da digitalizuju svoj marketing, ali nemaju veliki budžet?

Najbolje da se okrenu kreativi, gerila marketingu. Nekada možete da napravite sjajnu kampanju sa malo novca, ako ste originalni.

Dobra stvar kod digitalnih kanala je što imaju potencijal velike vidljivosti. Uzmimo za primer TikTok, možete da imate 0 pratilaca, da objavite prvi video i da on ima nekoliko desetina, pa i stotina hiljada pregleda. Slično je i sa instagram reelsima.

Ključ je u tome da video bude origalan, da ima uvod koji privlači pažnju i da ne liči na reklamu, već da izgleda prirodno, tako da pokreće neka pitanja ili nudi rešenje za neke izazove.

Koji su vaši saveti za privrednike koji žele da implementiraju AI u svoje marketinške aktivnosti, ali nisu sigurni odakle da počnu?

Ne treba da krenu odmah na najskuplje rešenje. Neka krenu od malih stvari koje će doneti rezultat.

Na primer, da koriste ChatGPT ili Perplexity za istraživanje, pripremu materijala, analize. Ovi alati su ili besplatni ili imaju pristupačnu mesečnu pretplatu, a vrlo brzo mogu doneti rezultate u smislu uštede vremena i zarade.

Kada se uvere u mogućnosti veštačke inteligencije onda mogu krenuti u primenu naprednijih rešenja poput chat bota za prodaju, marketing automatizacije, AI sistema za nabavku, proizvodnju i upravljanje.

Fokusirajte se na strateške korake i male, brze pobede kako biste dobili poverenje za veća ulaganja. Kroz kreativnost i originalnost u primeni, čak i sa ograničenim resursima, možete ostvariti značajan uspeh.